Заплащане и административна практика при трудоустрояване |
||
Възнаграждение на лица с намалена работоспособност
Работник или служител, който поради болест или трудова злополука не може да изпълнява възложената му работа, но без опасност за здравето си може да изпълнява друга подходяща работа или същата работа при облекчени условия, се трудоустроява на друга работа или на същата работа при подходящи условия по предписание на здравните органи - чл. 314 от КТ.
Работодателите с повече от 50 работници и служители са длъжни да определят ежегодно работни места, подходящи за трудоустрояване на лица с намалена работоспособност от 4 до 10 процента от общия брой на работниците и служителите в зависимост от отрасъла на народното стопанство.
Частта от общия брой на работниците и служителите по отрасли на народното стопанство се определя от министъра на труда и социалната политика и министъра на здравеопазването.
Съгласно чл. 316 от Кодекса на труда, министрите, ръководителите на другите ведомства и общинските съвети са длъжни да създават специализирани държавни (общински) предприятия, а работодателите с повече от 300 работници и служители - цехове и други звена за работа на лица с намалена работоспособност.
Дейността на специализираните предприятия, цехове и звена по предходната алинея се планира и отчита отделно, а за работниците и служителите в тях се установяват специфични правила за нормиране, отчитане и заплащане на труда по ред, установен от Министерския съвет.
На трудоустроени работници или служители с 50 и над 50 на сто трайно намалена работоспособност освен изработеното по трудови норми и разценки за здрави работници или служители, се заплаща допълнително месечно възнаграждение, чийто размер зависи от степента на намалената работоспособност, както следва:
а) с над 90 на сто трайно намалена работоспособност - от 40 до 60 на сто; б) със 71 до 90 на сто трайно намалена работоспособност - от 30 до 50 на сто; в) с 50 до 70,99 на сто трайно намалена работоспособност - до 30 на сто.
Размерът на допълнителното възнаграждение по букви “а” - “в” в зависимост от степента на намалената работоспособност се определя в проценти поотделно за всяко лице при постъпването му на работа от комисията по рехабилитация в предприятието, включително и за лицата, гледащи лица с трайно намалена работоспособност над 90 на сто, включително деца на възраст до 16 години с над 90 на сто трайно намалена работоспособност (социална адаптация).
Допълнителното възнаграждение се изплаща от средствата за рехабилитация и се включва в брутното трудово възнаграждение.
Допълнителното възнаграждението се изчислява: а) за работещите в предприятието - в процент от месечната заплата за действително изработеното време; б) за работещите надомно - в процент от условната месечна заплата. Условната месечна заплата се получава, като възнаграждението за изработеното за месеца по норми и разценки за здрави работници или служители, се разделя на дневната ставка, намалена с процента на загубената работоспособност и получените работни дни се умножават по дневната ставка.
В размера на месечното възнаграждение според изработеното се включва и полученото от надомниците възнаграждение за получаване в предприятието на суровини, материали, полуфабрикати, заготовки и др, и за предаване на готовата продукция в предприятието.
При работа по колективни трудови норми средното изпълнение на трудовите норми заедно с процента на намалената работоспособност се отчита: - при колективи от работници или служители попадащи в една и съща група - средното изпълнение на трудовите норми от колектива заедно с индивидуалния процент на намалената работоспособност; - при колективи от работници или служители попадащи в различна група - средното изпълнение поотделно за работниците или служителите от всяка група заедно с индивидуалния процент на намалена работоспособност.
На новоприетите работници-инвалиди, които не изпълняват определените им трудови норми, се заплаща основното трудово възнаграждение, но за не повече от 3 месеца. След този период те получават трудово възнаграждение според изработеното и допълнителното възнаграждение за намалена работоспособност. По този ред се заплаща и на новоприетите работници или служители - инвалиди през времето на задължително обучение, но за не повече от 3 месеца.
Необходимостта от преместване на работника или служителя с намалена работоспособност на друга подходяща работа или на същата работа при облечени условия, характерът на работата, условията на труда и срокът на преместването се определят по предписание на здравните органи.
Предписанието за трудоустрояване, издадено от здравните органи, задължава работника или служителя да не изпълнява работата, от която се премества, а работодателят - да не го допуска до тази работа.
Работодателят е длъжен да премести работника или служителя на подходяща работа съгласно предписанието на здравните органи в 7-дневен срок от получаването му. При неизпълнение на предписанието на здравните органи от работодателя, той дължи на работника или служителя обезщетение по чл. 217 от Кодекса на труда.
Работниците и служителите със загубена работоспособност 50 и над 50 на сто имат право на платен годишен отпуск в размер не по-малко от 26 работни дни.
Във всяко специализирано предприятие за трудоустроени работници или служители се образува комисия по рехабилитацията в състав: председател - длъжностно лице от предприятието, определено от неговия ръководител и членове - органа по безопасност и здраве при работа, представител/представители на работниците и служителите (а за ТПК на инвалиди - председателя на комисията по социалната дейност), обслужващия лекар и социалния работник или служител.
При необходимост ръководителят на предприятието може да включва в състава на комисията и други длъжностни лица от предприятието.
Лицата с определена от компетентните органи намалена работоспособност над 50 на сто ползват данъчни облекчения по реда на чл. 29, ал. З и 4 от Закона за облагане на доходите на физическите лица.
Административна практика
№ 04-13-173 от 06.06.2002 г.
Разпоредбата на чл. 13, ал. 2 от Наредбата за трудоустрояване предвижда, че комисията по рехабилитация в предприятието определя в проценти поотделно за всяко лице с 50 и над 50 на сто трайно намалена работоспособност (в съответствие с ал. 1 на същия член) при постъпването му на работа размера на допълнителното възнаграждение, в това число и за лицата, гледащи лица с трайно намалена работоспособност над 90 на сто, включително деца на възраст до 16 години с над 90 на сто трайно намалена работоспособност (социална адаптация).
Съгласно чл. 17 от Наредбата за трудоустрояване във всяко специализирано предприятие за трудоустроени работници или служители се образува комисия по рехабилитацията в състав: председател - длъжностно лице от предприятието, определено от неговия ръководител, и членове - органът по безопасност и здраве при работа, представител/представители на работниците и служителите (а за ТПК на инвалиди - председателят на комисията по социалната дейност), обслужващият лекар и социалният работник или служител. При необходимост ръководителят на предприятието може да включва в състава на комисията и други длъжностни лица от предприятието.
Допълнително месечно възнаграждение по чл. 13 от Наредбата за трудоустрояване се дължи за срока на инвалидизирането на изчерпателно изброените в същата разпоредба лица, когато те работят в специализирани предприятия по смисъла на чл. 21 от Закона за защита, рехабилитация и социална интеграция на инвалидите. Средствата за рехабилитация се заделят от приходите на предприятието.
№ 94-ЙЙ-92 от 16.07.2002 г.
Съгласно разпоредбата на чл. 94 от Кодекса задължително обществено осигуряване пенсиите се отпускат от датата на придобиване на правото, а пенсиите за осигурителен стаж и възраст - от датата на прекратяване на осигуряването, ако заявлението с необходимите документи е подадено в 6-месечен срок от придобиване на правото, съответно от прекратяване на осигуряването, пенсиите се отпускат от датата на подаването им. Правото на пенсия за инвалидност се поражда от датата на инвалидизирането. От посочената разпоредба следва изводът, че за да се пенсионира лице поради инвалидност не е необходимо да прекрати трудовото си правоотношение, освен ако здравните органи са установили, че не може да изпълнява тази работа. Следователно, ако лицето бъде пенсионирано по инвалидност, няма пречка да получава едновременно тази пенсия и трудово възнаграждение.
№ 0408/117 от 04.12.2002 г.
Генералната разпоредба, която установява задължението на работодателя да определи работни места за заемане от трудоустроени лица е чл. 315, ал. 1 от КТ. В нея е установено императивно задължението на работодателя, при когото работят 50 и повече работници и служители, ежегодно да определя работни места, подходящи за трудоустрояване на лица с намалена работоспособност от 4 до 10 процента от общия брой на работниците и служителите.
В Наредба № 8 от 1987 г. за определяне на работни места, подходящи за трудоустрояване на лица с намалена трудоспособност, издадена на основание чл. 315 от КТ, са предвидени минималните изисквания за предприятията от отделните отрасли, изразени в процент от общия брой на работещите в предприятието, но това не означава, че работодателите с по-малка численост на персонала, не трябва да определят работни места за трудоустрояване. Още повече, че разпоредбата на чл. 317 от КТ е императивна и задължава всеки работодател, независимо от сферата на дейност, да трудоустроява своите работници и служители.
№ 74/24 от 24.03.2003 г.
Съгласно разпоредбите на чл. 2 от Наредбата за трудоустрояването (НТ) във всяко предприятие се създава комисия по трудоустрояване в състав: председател - ръководителят на предприятието, и членове - представителите на работниците и служителите, органът по безопасност и здраве при работа и лекарят от службата по трудова медицина, която обслужва предприятието.
Комисията по трудоустрояването определя ежегодно, но не по-късно от края на януари, подходящите работни места и длъжности за трудоустрояване на лицата с намалена работоспособност в съответствие с процента, определен по реда на чл. 315 от Кодекса на труда (КТ). Списъкът на местата се съхранява в предприятието. Преписи от него се изпращат на териториалното поделение на НОИ и на службата по трудова медицина и при поискване - на здравния орган, който осъществява трудоустрояването. В предприятието се води дневник за регистриране на трудоустроените лица. По този ред се определят местата за заемане от трудоустроени работници или служители, независимо от общия брой на лицата в предприятието.
Когато работодателят има повече от 50 работници и и служители, е длъжен да определя ежегодно работни места, подходящи за трудоустрояване на лица с намалена работоспособност, от 4 до 10 процента от общия брой на работниците и служителите, в зависимост от отрасъла на народното стопанство. Частта от общия брой на работниците и служителите по предходната алинея по отрасли на народното стопанство се определя от министъра на труда и социалната политика и от министъра на здравеопазването - чл. 315 от Кодекса на труда. За здравеопазването този процент е минимум 8 % - чл. 1, т. 12 от Наредба № 8 от 1987 г. за определяне на работни места, подходящи за трудоустрояване на лица с намалена трудоспособност.
94 ЖЖ/11 от 11.03.2003 г.
Във връзка с направените предложения, отнасящи се до трудоустрояването и наемането на работа на лица с намалена работоспособност: Разпоредбата на чл. 315, ал. 1 от Кодекса на труда (КТ) наистина предвижда, че работодателят с повече от 50 работници и служители е длъжен да определя ежегодно работни места, подходящи за трудоустрояване на лица с намалена работоспособност от 4 до 10 процента от общия брой на работниците и служителите, в зависимост от отрасъла на народното стопанство.
Въз основа на ал. 2 на посочения член действа Наредба № 8 за определяне на работни места, подходящи за трудоустрояване на лица с намалена трудоспособност. Към настоящия момент наредбата не е актуализирана и определените в нея отрасли не отговарят на действащия Национален класификатор на икономическите дейности (НКИД). Тъй като предстои привеждането на този класификатор към изискванията на европейските норми и стандарти, вероятно след окончателното му привеждане в съответствие, ще се пристъпи и към актуализиране на Наредба № 8.
Независимо от това обаче, трябва да се знае, че това обстоятелство не създава затруднения при прилагането на разпоредбите на Кодекса на труда и Наредбата за трудоустрояването, когато работниците и служителите трябва да бъдат трудоустроени. Това е така, понеже независимо дали работодателят е длъжен или не да спази чл. 315 от КТ, той е длъжен да има места за трудоустроени работници и служители и ежегодно да изготвя списък на тези места - чл. 2, ал. 2 от Наредбата за трудоустрояването.
В раздел VII от Закона за насърчаване на заетостта са предвидени редица програми и мерки, осигуряващи равни възможности чрез социално-икономическа интеграция на рискови групи на пазара на труда. За работодатели, които наемат на работа безработни лица с трайно намалена работоспособност, насочени от поделенията на Агенцията по заетостта, се предвиждат и специални преференции.
Що се отнася до предложението да бъдат прекратявани трудовите договори с лица, които “поради навършени години за пенсия (старост - значи е нетрудоспособен поради навършени години)”, следва да се поясни, че Кодексът на труда не предвижда задължително прекратяване на трудовите правоотношения на работници или служители, които се придобили право на пенсия за осигурителен стаж и възраст.
Дали дадено лице, независимо от неговата възраст, е работоспособно или не, е въпрос, по който единствено могат да се произнесат органите на експертизата на работоспособността.
№ 94.НН/148 от 20.04.2004 г.
Съгласно чл. 309, ал. 3 от Кодекса на труда при трудоустрояване на бременна работничка или служителка тя има право на същото по размер възнаграждение, каквото е получавала преди преместването. Ако новото възнаграждение е по-ниско, тя има право на парично обезщетение за разликата в трудовите възнаграждения. Размерът на това обезщетение се определя съгласно разпоредбата на чл. 48, ал. 2 от КСО, като дневното парично обезщетение е в размер на разликата между полученото среднодневно трудово възнаграждение през шестте календарни месеца, предхождащи месеца на трудоустрояването, и получаваното среднодневно трудово възнаграждение след трудоустрояването.
По този начин се компенсира разликата от реално полученото възнаграждение от новата работа и размера, който би получавала работничката или служителката, ако не би била трудоустроена поради бременност.
Поради това получената сума за допълнително материално стимулиране през февруари 2004 г. следва да бъде включена към трудовото възнаграждение за този месец и, като обезщетение за трудоустрояване поради бременност да бъде изплатена разликата до трудовото възнаграждение, получавано преди трудоустрояването. |
||