Допълнително трудово възнаграждение за продължителна работа |
||
Допълнително трудово възнаграждение за продължителна работа
В чл. 3 на Наредбата за допълнителните трудови и други възнаграждения са уредени въпросите, свързани с принципите за определяне на допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа.
По отношение правото за получаване на това възнаграждение, работниците и служителите са равнопоставени. Освен това нормативно са решени в съответствие с новите икономически реалности и редица въпроси, свързани с трудовия стаж, който се зачита за продължителна работа.
Това е времето: а) което се признава за трудов стаж по Кодекса на труда; б) което е признато за трудов стаж по отменения Закон за пенсиониране на земеделските стопани-кооператори, както и трудовия стаж придобит от тях, признат по Закона за пенсиите; в) през което лицата са задължително осигурени по силата на нормативен акт за всички осигурителни случай, включително и когато сами са се осигурявали за всички осигурителни случаи, без трудова злополука и професионално заболяване; г) през което лицата са заемали щатна длъжност в системата на Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи и другите военизирани ведомства и организации, както и времето, прекарано в редовна военна служба и в строителните войски.
Времето, което се признава за трудов стаж по Кодекса на труда се установява по разпоредбите на раздел II на глава XVII от Кодекса на труда и Наредбата за трудовата книжка и трудовия стаж. Това време се установява с трудовата книжка на работника или служителя или друг документ, посочен в цитираната наредба и при някои особености по отношение на установяването на трудов стаж, който се зачита по Кодекса на труда по реда на чл. 352, 353, 354, без лицето да е работило или без да е съществувало трудово правоотношение.
Така например, трудовият стаж, зачитан след 31 декември 1967 г. на неработещи майки за отглеждане на малко дете се е уреждал с три различни и самостоятелни нормативни акта. С ПМС № 61 от 1967 г. за насърчаване на раждаемостта в зависимост от поредността на детето се зачита трудов стаж от 13 до 18 месеца.
От 3 юли 1984 г. с чл. 3ж от Указа за насърчаване на раждаемостта на неработещите жени, трудов стаж по Кодекса на труда се зачита до 3-годишна възраст на детето, а от 1 януари 1987 г. е в сила разпоредбата на чл. 354, т. 6 от Кодекса на труда.
От 9 януари 1996 г. с изменението на чл. 354, т. 7 от Кодекса на труда за трудов стаж се зачита и времето, през което лицата са останали без работа и са получавали обезщетение за безработица. Времето обаче, за което е получено обезщетение по чл. 222, ал. 1 от Кодекса не се зачита.
Времето, което е признато за трудов стаж по отменения Закон за пенсиониране на земеделските стопани-кооператори, се установява с удостоверение за трудов стаж по чл. 76, буква “ж” и чл. 102а от Правилника за прилагане на Закона за пенсиите и Наредба № 11 за реда и начина за установяване на трудов стаж, придобит от членовете-кооператори в ТКЗС от 9 септември 1944 г. до 1 януари 1957 г.
Времето, през което лицата са задължително осигурени по силата на нормативен акт за всички осигурителни случаи, включително и когато са се осигурявали сами за всички осигурителни случаи, без трудова злополука и професионално заболяване се удостоверява с осигурителна книжка на лицето.
Времето, през което лицата са заемали щатна военизирана свръхсрочна длъжност в системата на отбраната, вътрешните работи и други военизирани ведомства и организации, както и времето прекарано в редовна военна служба и в строителните войски се удостоверява с документ, издаден от съответното министерство, ведомство или поделение.
За трудов стаж се зачита времето не повече от срока на военната служба, когато удължаването е било в резултат на дисциплинарни нарушения и наказания. За лицата отбили военната си служба по време на обучение във военни учебни заведения за трудов стаж се зачита толкова от времето на обучение, колкото е бил срокът на военната служба през съответния период.
При установяване на времето, което са зачита за продължителна работа по наредбата за определяне на размера на допълнителното трудово възнаграждение се зачита само действителният му размер, без да се прилага превръщането му в зависимост от категоризирането на труда при пенсиониране.
Минималният размер на допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа не може да бъде по-малко от 0.6 на сто върху основното месечно трудово възнаграждение за всяка година от времето, зачитано за продължителна работа. При спазване на тази норма няма пречка размерът на допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа бъде определен в по-висок размер, както и да бъде диференциран по професии или категории персонал. Примерно 0.6, 0.7, 0.8, 1.0 на сто и т.н.
Правото за получаване на допълнително трудово възнаграждение за продължителна работа възниква при трудов стаж не по-малък от три години. Това означава, че всеки работник или служител, който има този минимален трудов стаж, включително и време зачитано за продължителна работа по чл. 3, ал. 2 от наредбата, придобива право на това допълнително възнаграждение.
Но всеки работодател може да установи и по-високи изисквания, примерно да го заплаща при трудов стаж от например най-малко 5, 10, 15 и т.н. години. Предвидено е също така, че размерът на допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа може да се изменя на период не по-малко от една година придобит нов трудов стаж, но няма пречка да се установи по-дълъг период - 3, 5, 10 и т.н. години.
Не може обаче да се определя горна граница, както на годините въз основа на които се определя това допълнително възнаграждение, така и да се установява максимален размер.
Наредбата не дава категоричен отговор на въпроса за деня, от който възниква правото на по-високия размер на допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа, но с оглед, че това възнаграждение е месечно, следва да се приеме, че то се определя от първо число на месеца, следващ този, през който работникът или служителят навършва съответните пълни години трудов стаж, даващи му право да получи по-високия размер.
Определянето на по-високия размер на допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа при навършване на съответния трудов стаж се извършва индивидуално и служебно и се урежда с допълнително споразумение към трудовия договор или заповед на работодателя. Работникът или служителят нямат задължение да подават молба за увеличаване на възнаграждението за продължителна работа при придобиване на трудов стаж, който им дава право на по-висок размер.
За работника или служителя съществува задължение да представи съответните документи, с които се установява трудовият стаж, който се зачита за продължителна работа. В тази връзка, ако работникът или служителят не е представил своевременно необходимите документи, които съгласно Кодекса на труда се съхраняват от него и установяват правото му на допълнително трудово възнаграждение за продължителна работа, то той не би могъл да иска да го получи за минало време.
Но, ако това е станало по причина на администрацията на работодателя, то ще е дължимо и за минало време, като ще се прилага тригодишният давностен срок по чл. 358 от Кодекса на труда. Администрацията на работодателя не може да зачита за продължителна работа, трудов стаж, който в трудовата книжка или друг документ не е вписан и оформен (приключен) съгласно Наредбата за трудовата книжка и трудовия стаж.
В наредбата не е предвидена санкция за лишаване от правото за получаване на допълнително трудово възнаграждение за продължителна работа за определен срок при налагане на дисциплинарно наказание. Затова след 1 юли 1993 г., независимо кога е наложено дисциплинарното наказание няма основание за лишаване от това допълнително трудово възнаграждение.
Няма обаче пречка, то да се намалява при определени условия в колективния трудов договор или вътрешните правила за работната заплата, но не повече от определения в наредбата минимален размер от 0.6 на сто.
Съгласно чл. 3, ал. 6 от наредбата допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа се заплаща за действително отработеното време в рамките на законоустановената месечна продължителност на работното време само по основното трудово правоотношение, а при непълно работно време - по всеки отделен трудов договор до допълването им до съответната законоустановена месечна продължителност на работното време.
Това означава, че допълнително трудово възнаграждение за продължителна работа не се определя и заплаща по трудов договор за работа по външно съвместителство или за допълнителен труд в същото предприятие, както и за времето на извънреден труд.
Допълнителното трудово възнаграждение се заплаща в процент от основното трудово възнаграждение за действително отработеното време от работника или служителя в рамките на нормалната месечна продължителност на работното време, независимо от системата на заплащане на труда - според времетраенето или според изработеното.
Това означава, че допълнително възнаграждение за продължителна работа не се начислява върху наднорменото трудово възнаграждение или допълнителното материално стимулиране (премии).
Всички правила за зачитане на трудовия стаж за определяне на добавката за прослужено време се прилагат и за държавните служители, съгласно чл. 18 от Наредбата за служебните положения на държавния служител.
В чл. 18, ал. 1 обаче, тази добавка е определена в абсолютна стойности от 1 на сто за всяка година прослужено време и не може да се променя по друг начин, освен с акт на Министерския съвет. |
||