Административна практика
№ 92-00-88 от 20.04.1995 г. (ИБТ, бр. 5 от 1995 г.)
Времето, което се признава за трудов стаж на жените - майки и осиновителки за периода след 31 декември 1967 г. се регулира от три различни и самостоятелни нормативни акта и в различни размери, поради което длъжностните лица, които зачитат трудов стаж срещат затруднения.
Първият нормативен акт, който регламентира трудовия стаж на неработещите жени - майки и осиновителки е Постановление N 61 на Министерския съвет от 28 декември 1967 г. за насърчаване на раждаемостта (обн,, ДВ, бр. 2 от 1968 г.). В разпоредбата на т. 9, ал. 4 и 5 от това постановление е предвидено, че на жените - майки или осиновителки, които са членове на ТКЗС или неработещи, при бременност, раждане и за отглеждане на малко дете, ще им се зачита за трудов стаж такъв период от време, който отговаря на размерите на платените и неплатените отпуски, на които имат право работещите майки и осиновителки, съгласно разпоредбите на чл. 60 и 61 от Кодекса на труда от 1951 г. Размерът на трудовия стаж, признат по този ред зависи от броя и поредността на родените деца, както и от възрастта на осиновеното дете и поредността му в семейството.
В точка 4 от Инструкция № 0-4 за уреждане на трудовия стаж на жените - майки и осиновителки, членки на ТКЗС или неработещи при бременност, раждане и за отглеждане на деца (обн., ДВ, бр. 15 от 1970 г.; изм. и доп., бр. 85 от 1983 г.) е предложена таблица със сроковете в зависимост от поредността на децата, които се зачитат за трудов стаж на майките и осиновителките, неработещи или членки на ТКЗС, при раждане (осиновяване) на живо дете, което не е починало преди изтичането на тези срокове.
при раждане месеци при осиновяване от
деня на предаване на
детето за осиновяване до:
на първо дете 12 месеца 10 и 1/2 месечна възраст
на детето
на второ дете 14 месеца 12 и 1/2 месечна възраст
на детето
на трето дете 18 месеца 16 и 1/2 месечна възраст
на детето
на четвърто 12 месеца 10 и 1/2 месечна възраст
и всяко на детето
следващо
Особеното при зачитането на трудов стаж по тези нормативни актове е, че на жените - майки се признава трудов стаж в посочените в таблицата размери, като 45 календарни дни от тях се броят преди датата на раждането на детето, а останалите десет месеца и половина - след раждането. Например: детето е родено на 15 февруари 1968 г.
Като се върнат 45 календарни дни назад следва, че 12 месеца за първо дете ще се броят от 1 януари 1968 г. до 1 януари 1969 г., от които месец и половина преди раждането, а останалите 10 месеца и половина след датата на раждането. Следователно на неработещата майка, родила детето си на 15 февруари 1968 г. ще й се зачете трудов стаж в периода от 1 януари 1968 г. до 1 януари 1969 г., ако до този момент не е започнала работа по трудово правоотношение.
За неработещите жени - осиновителки трудовият стаж се зачита (брои) от датата на предаване на детето за осиновяване до навършване на съответния период, посочен в таблицата.
Например: детето е родено на 15 февруари 1968 г. и е първо осиновено дете, за което следва да се признае времето до навършването на 10 и половина месечна възраст на детето. Ако осиновяването е станало два месеца след раждането на детето, т.е. на 15 април 1968 г., до навършването на 10 месеца и половина остават 8 месеца и половина, които следва да се зачетат за трудов стаж на неработещата осиновителка.
Посочените нормативни актове регламентират зачитането на трудов стаж на жените - майки или осиновителки, които са членки на ТКЗС или не работят за времето след 31 декември 1967 г.
Зачитането на трудов стаж по тези нормативни актове е само за неработещите жени - майки и осиновители при раждане и осиновяване на дете, което не е починало преди изтичането на посочените срокове. Ако детето е починало при раждане или след това, както и за починалите след като са били осиновени, редът и сроковете за признаване на трудов стаж са установени в разпоредбите на т. 5 до т. 9 от Инструкция N 0-4 от 1970 г.
При раждането на близнаци, трудовият стаж на майката се определя по реда на последния близнак, но ако един от близнаците е трето дете, трудовият стаж се зачита като за трето дете.
При определянето на поредността на децата с оглед зачитането на трудов стаж се вземат предвид рождените и осиновените деца от майката (осиновителката), които са живи към деня на раждането (осиновяването) и не са дадени за осиновяване от други лица. Доведените и заварените деца се вземат предвид при определяне на поредността на детето, за което ще се зачита трудов стаж, само ако са осиновени от майката.
По този ред се признава трудов стаж на неработещите жени - майки и осиновителки до 3 юли 1984 г., когато беше изменен и допълнен Указът за насърчаване на раждаемостта /УНР/ (обн,, ДВ, бр. 15 от 1968 г.; последно изм. и доп., ДВ, бр. 88 от 1993 г.) С изменението и допълнението на чл. Зж от УНР (конкретното изменение и допълнение е обнародвано в ДВ, бр. 51 от 1984 г.) на неработещите жени - майки и осиновителки се признава трудов стаж от датата на раждането или датата на предаване на детето за осиновяване до навършване на 3-годишната му възраст. За разлика от нормативните документи, действали до този момент по УНР, трудовият стаж се зачита (брои) от датата на раждането или от датата на осиновяването на детето до навършване на 3-годишната му възраст.
От 3 юли 1984 г. неработещите жени - майки или осиновителки придобиват ново материално право, т.е. на тях съгласно УНР следва да им се зачита трудов стаж до навършване на 3-годишна възраст на децата. Ако до 3 юли 1984 г. не са изтекли сроковете, които се зачитат за трудов стаж по реда на т. 9, ал. 4 и 5 от ПМС № 61 от 1967 г., на майките се зачита трудов стаж до навършване на 3-годишна възраст на децата без прекъсване. Това са случаите, в които сроковете по двата нормативни акта се застъпват (наслагват) без пауза. Ако обаче до 3 юли 1984 г. са изтекли сроковете по ПМС № 61 от 1967 г., но детето не е навършило 3-годишна възраст, на такива неработещи майки или осиновителки следва да се признае още трудов стаж, равняващ се на времето от 3 юли 1984 г. до навършване на 3 години на детето.
Например: първо дете е родено на 1 юли 1982 г. и съгласно разпоредбите на ПМС № 61 от 1967 г. на майката се признава трудов стаж 12 месеца, от които 45 дни преди раждането, т.е. 12 месеца, считано от 15 май 1982 г. до 15 май 1983 г. Детето навършва 3 години на 1 юли 1985 г. и ако до този момент майката не работи, следва да й се признае трудов стаж още за периода от 3 юли 1984 г. до 1 юли 1985 г.
От 1 януари 1987 г. е в сила разпоредбата на чл. 354, т. 6 от Кодекса на труда от 1986 г., съгласно която за трудов стаж се признава и времето, през което не е съществувало трудово правоотношение, когато майката или осиновителката се грижи за отглеждане на дете до навършване на 3-годишната му възраст.
Зачитането на трудов стаж на неработещите жени - майки и осиновителки по Указа за насърчаване на раждаемостта и чл. 354, т. 6 от Кодекса на труда от 1986 г. не създава затруднения, тъй като периодът, който се признава е един и същ - от датата на раждането или датата на предаване на детето за осиновяване до навършване на 3-годишната му възраст.
Считано от 1 януари 1993 г. с влизането в сила на Закона за изменение и допълнение на Кодекса на труда (обн. ДВ, бр. 100 от 1992 г.) трудов стаж по чл. 354, т. 6 от Кодекса на труда се зачита и на неработещите бащи или осиновители, които се грижат за отглеждане на деца до 3-годишна възраст.
Трудовият стаж, който се зачита по посочените нормативни актове, се установява от органа, който признава права, произтичащи от трудов стаж. За да бъде признат съответният размер трудов стаж, заинтересованите лица следва да представят необходимите документи, които го удостоверяват. Такива документи са: акт за раждане на детето, решение на съда за осиновяване, декларация от осиновителя за датата на фактическото предаване на детето за осиновяване, личен паспорт, трудова книжка, документи, от които да е видно дали през същия период лицето няма трудов стаж, признат по друг ред - заповеди за назначаване или уволняване, за отпуски и др. под., както и други документи, с които следва да се установи поредността на децата, когато това е необходимо.
Съгласно разпоредбата на т. 12, ал. 1 от Инструкция № 0-4 от 1970 г., в сила до изменението й в ДВ, бр. 85 от 1983 г., трудовият стаж придобит на основание т. 9, ал. 4 и 5 от ПМС № 61 от 1967 г., се установяваше с удостоверение, издадено от народния съвет по местожителството на майката (осиновителката).
Удостоверението се издаваше след справка по актовете за гражданското състояние по утвърден образец НМ-1. Ето защо, ако бъде представено такова удостоверение от неработещи жени - майки или осиновителки, би следвало да се приеме от органа, който зачита трудов стаж по този ред, тъй като то е удостоверителен документ по силата на посочената разпоредба.
Органът, който признава трудов стаж, следва да направи съответните справки по представените документи, да ги опише по подходящ начин, след което ги връща на притежателя им.
Това, което следва да знаят и двете страни по трудовото правоотношение е, че трудов стаж по тези нормативни актове се зачита само, когато са представени необходимите документи, които го удостоверяват. Ако от момента на представянето им зависи придобиването или изгубването на дадено право, произтичащо от този трудов стаж, представянето на документите от заинтересованото лице е желателно да се датира. Тази подробност е важна с оглед определянето на момента (датата), от който ще се признаят или откажат правата, произтичащи от наличието на трудов стаж.
Както е видно от казаното дотук, за периода от 1 декември 1967 г. действат различни разпоредби относно признаването на трудов стаж на неработещите жени - майки или осиновителки, а след 1 януари 1993 г. - и за бащите или осиновителите. Ето защо, когато се признава трудов стаж на тази категория лица, следва да се подхожда индивидуално с оглед момента на юридическия факт - раждането или осиновяването на дете и действалия към този момент нормативен акт.
№ 33-00-68 от 30.12.1994 г.
Трудов стаж на неработещите жени - майки или осиновителки за отглеждане на малко дете се признава по реда на т. 9, ал. 4 и 5 от ПМС N 61 от 1967 г. (обн., ДР, бр. 2 от 1968 г.) само за родените или осиновени деца след 31 декември 1967 г. От 3 юли 1984 г. на тази категория работнички или служителки, трудов стаж се зачита по реда на чл. 3ж от Указа за насърчаване на раждаемостта (обн., ДВ, бр. 15 от 1968 г.; последно изм. и доп., ДВ, бр. 88 от 1993 г.), а от 1 януари 1987 г. - по реда на чл. 354, т. 6 от Кодекса на труда. Размерът на трудовия стаж, признат по реда на тези разпоредби, е в зависимост от датата на раждането (осиновяването) на детето, поредността на децата и действалия към съответния момент нормативен акт.
№ 26-00-118 от 27.03.1996 г.
За продължителна работа при определяне размера на допълнителното трудово възнаграждение се зачита времето, което се признава за трудов стаж по Кодекса на труда, съгласно чл. З, ал. 2, т. 1 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения. Това време включва и времето, през което работникът или служителят е останал без работа и е получавал обезщетение или е бил включен в школи и курсове за преквалификация, съгласно разпоредбата на чл. 354, т. 7 от Кодекса на труда (справка, ДВ, бр. 2 от 1996 г.).
№ 06-00-9 от 21.03.1996 г.
Считано от 9 януари 1996 г. влезе в сила новата разпоредба на чл. 354, т. 7 от Кодекса на труда (ДВ, бр. 2 от 1996 г.). Съгласно тази разпоредба за трудов стаж се признава времето, когато не е съществувало трудово правоотношение и работникът или служителят е останал без работа и е получавал обезщетение за безработица или е бил включен в школи и курсове за преквалификация.
От посочената дата трудовият стаж, признат по ПМС № 57 от 1989 г. се признава и по Кодекса на труда, следователно и по чл. З, ал. 2, т. 1 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения (обн., ДВ, бр. 67 от 1993 г.; изм. и доп., бр. 1 и 63 от 1994 г.). Това означава, че считано от 9 януари 1996 г. този трудов стаж нанесен в трудовите книжки и преди тази дата, следва да се прибавя към общата маса трудов стаж и за всяка кръгла година трудов стаж да се изчислява допълнително трудово възнаграждение за продължителна работа (клас), но не по-малко от 0.6 на сто върху основното трудово възнаграждение.
№ 26-00-220 от 05.06.1996 г.
След влизане в сила на новата разпоредба на чл. 354, т. 7 от Кодекса на труда времето, през което работникът или служителят е останал без работа и е получавал обезщетение или е бил включен в школи и курсове за преквалификация се зачита при определяне размера на допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа; независимо дали това време е било преди или след влизане в сила на посочената разпоредба.
№ 26-00-294 от 22.07.1996 г.
Съгласно чл. 354, т. 7 от Кодекса на труда (изм., ДВ, бр. 2 от 1996 г.) времето, през което работникът или служителят е останал без работа и е получавал обезщетения за безработица или е бил включен в школи и курсове за преквалификация, се признава за трудов стаж. Посочената разпоредба влиза в сила от 9 януари 1996 г. От тази дата се признава за трудов стаж и времето, през което работниците и служителите са получавали парични обезщетения по ПМС N 57 от 1989 г. като регистрирани преди 9 януари 1996 г. в бюрата по труда.
Съгласно чл. 3, ал. 2, т. 1 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения за продължителна работа се зачита времето, което се признава за трудов стаж по Кодекса на труда. Ето защо времето, през което работниците и служителите са получавали парични обезщетения за безработица по ПМС № 57 от 1989 г. преди 9 януари 1996 г., следва да се зачита за продължителна работа и за това време да им се заплаща допълнително месечно възнаграждение в процент върху основното трудово възнаграждение, определено с индивидуалния трудов договор.
№ 08-00-29 от 22.08.1996 г.
Обезщетението по чл. 222, ал. 1 от Кодекса на труда се изплаща от работодателя, когато работникът или служителят е останал определен период от време без работа, при прекратяване на трудовото правоотношение само на изрично посочените в разпоредбата основания.
Съгласно чл. 2, ал. 1 от ПМС № 57 от 1989 г. освободените работници и служителите по чл. 1 от постановлението, за да получават предвидените обезщетения и помощи, следва да се регистрират в бюрата по труда по адресната си регистрация в 7-дневен срок от освобождаването им от работа. За изплащане на обезщетението по чл. 222, ал. 1 от Кодекса на труда не се изисква регистрация.
От това може да се направи извод, че обезщетението по чл. 222, ал. 1 от Кодекса на труда няма характер на обезщетение за безработица по смисъла на ПМС № 57 от 1989 г., а оттам и по чл. 354, т. 7 от Кодекса на труда, чието ново съдържание, което е в сила от 9 януари 1996 г. има предвид времето, през което работникът или служителят е останал без работа и е получавал обезщетения за безработица или е бил включен в школи и курсове за преквалификация при условия и по ред, установени с ПМС N 57 от 1989 г.
№ 91-00-32 от 25.03.1996 г.
Във връзка с влизането в сила на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България (обн., ДВ, бр. 112 от 1995 г.) и на основание § 13 от Допълнителните, преходните и заключителните разпоредби на Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения, приета с Постановление № 133 на Министерския съвет от 1993 г. (изм. и доп. с Постановление № 244 на Министерския съвет от 1994 г.), МТСГ дава следните указания:
На обучавалите се във военни училища, които работят по трудово правоотношение, считано от 28 февруари 1996 г. част от времето на обучение след навършване на пълнолетие до размера на редовната военна служба да се зачита за продължителна работа по реда на чл. З, ал. 2, т. 4 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения.
Зачетената за трудов стаж част от времето прекарано в обучение, не може да бъде с продължителност, по-голяма от продължителността на редовната (наборната) военна служба към датата на отслужване на същата в съответния род войски, съгласно действащото законодателство.
Времето за обучение, зачетено за наборна военна служба следва да се установява с диплома за завършено образование или с документ, издаден от Централния военен архив.
Настоящите указания се прилагат за работниците и служителите, които са се обучавали във военни училища, поради което не са служили наборна военна служба и отменят т. 2 от писмо № 04-04-2 от 14 януари 1994 г. и писмо № 91-00-33 от 18 април 1995 г. на Министерството на труда и социалните грижи.
№ 92-00-557 от 07.10.1993 г.
С Наредбата за допълнителни и други трудови възнаграждения, приета с ПМС № 133/1993 г., се възприе нов подход при определяне възнагражденията за продължителна работа. Премахнаха се ограниченията, свързани с максималния размер на допълнителното възнаграждение по групи персонал. Като се спазват изискванията за минималния размер и минималните периоди в години за придобиване право и за изменение на допълнителното възнаграждение за прослужени години, предприятията могат с колективния трудов договор с Вътрешните правила за работна заплата сами да извършват необходимата диференциация, в т.ч. по определени от тях групи, професии, периоди и др.
№ 94-П-51 от 03.08.1994 г.
Редът, условията и размерите за заплащане на допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа се определят с колективния и индивидуалния трудов договор или с вътрешен акт на работодателя при спазване на изискванията, установени с чл. 2, ал. 2 и 4 и чл. З от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения (обн., ДВ, бр. 67 от 1993 г.; изм. и доп., бр. 1 от 1994 г.).
Размерът на допълнителното трудово възнаграждение зависи пряко от продължителността на времето, което е зачетено за продължителна работа на лицето, както и от приетата таблица по посочения ред за диференциране по периоди, срокове и размери на възнаграждението. С новата наредба нито се изисква, нито е установен максимален размер и в този смисъл няма правно основание допълнителното възнаграждение за продължителна работа да има максимален размер в процент и определена горна граница на трудовия стаж. Правото за получаване на това допълнително възнаграждение възниква при трудов стаж, не по-малък от 3 години.
№ 26-00-400 от 29.12.1995 г.
Съгласно чл. З, ал. 4 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения (обн., ДВ, бр. 67 от 1993 г.; изм. и доп., бр. 1 и 63 от 1994 г.), размерът на допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа на работника или служителя се изменя на период, не по-малко от една година придобит трудов стаж, т.е. на периоди - една или повече години.
Редът, условията за получаване, както и по-високите размери от определените в чл. З от наредбата се определят с колективния трудов договор. За целта се договарят съответни таблици. Периодите и размерите в таблиците могат да се увеличават с едни и същи или различни стъпки, но при спазване на посочените изисквания.
№ 33-00-66 от 15.12.1994 г.
При прекласиране на трудовия стаж, работникът или служителят има право на съответно по-висок размер на допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа към датата на придобиване на изискващия се трудов стаж (период от една или повече години), т.е. прекласирането се извършва индивидуално, а не едновременно за всички работници и служители към определена календарна дата.
Редът, условията и размерите за определяне и заплащане на допълнителното трудово възнаграждение, включително при прекласиране на трудовия стаж, се определят с колективния трудов договор или с вътрешен акт на работодателя, съгласно чл. 2, ал. 2 - 4 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения.
№ 26-00-110 от 27.03.1996 г.
Размерът на допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа се определя въз основа на представените документи за трудов стаж от работника или служителя, а увеличаването на размера впоследствие се извършва служебно при навършване на съответния трудов стаж и се урежда с допълнително трудово споразумение, съгласно чл. З, ал. 5 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения.
Работникът или служителят няма задължение да подава молба за увеличаване размера на допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа при навършване на съответния трудов стаж. Той има право на съответния по-висок размер след навършването на изискващия се трудов стаж, включително за минало време, когато работодателят не е уредил служебно въпроса съгласно изискванията на посочената разпоредба.
№ 17-00-2 от 13.05.1993 г.
Размерът на допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа е в зависимост от общата продължителност на трудовия стаж. Изчисляването му е служебно задължение на длъжностното лице, което завежда работата с личния състав.
В случай, когато не е представен своевременно документ, удостоверяващ трудов стаж извън отразения в трудовата книжка, следва да се отчете фактът кога е издаден съответния документ и кога е било възможно представянето му от лицето носител на правото по този документ. Именно от датата на издаването на документа за притежателя му възникват определени права.
Тези права обаче следва да бъдат декларирани пред съответното длъжностно лице, което трябва да изчисли общата продължителност на трудовия стаж.
От този момент правото на допълнително трудово възнаграждение в по-висок размер е могло да бъде упражнено. Съгласно чл. 358, ал. 2, т. 2 от Кодекса на труда при парични вземания изискуемостта се смята настъпила в деня, в който по вземането е трябвало да се извърши плащане по надлежния ред. В конкретния случай това е 1 септември 1992 г. Давностният срок за посоченото вземане е тригодишен (чл. 358, ал. 1, т. 3) и то следователно не е погасено по давност.
Ето защо съществува задължение да се изплати разликата в размера на допълнителното трудово възнаграждение за прослужено време и за минал период, като се има предвид, че правото на по-висок размер на класа възниква от 1-во число на месеца, следващ този на навършване на съответните години трудов стаж.
№ 94-3-5 от 31.05.1994 г.
Доказването на придобит или признат по законов ред трудов стаж се осъществява на базата на представени документи. Трудовият стаж по т. 9, ал. 4 и 5 от ПМС № 61 от 1967 г. (обн., ДВ, бр. 2 от 1968 г.) се установява от органа, който признава права, произтичащи от трудов стаж. Времето, което се признава за трудов стаж, се изчислява съобразно данните в удостоверението за раждане на детето (децата), решение на съда за осиновяване, писмена декларация на осиновителката за датата, на която е взела детето за осиновяване и други документи относно поредността на децата.
Тъй като този трудов стаж не се вписва в трудовата книжка, работничката или служителката, която иска да черпи права, е длъжна да представи необходимите документи, които удостоверяват правото й.
Нов размер на допълнително трудово възнаграждение за продължителна работа следва да се изчисли считано от датата на представяне на документите от лицата.
Ако документите са били представени, но по вина на длъжностните лица не са направени необходимите изчисления и въз основа на това работничките или служителките са били лишени от полагащото им се допълнително трудово възнаграждение за продължителна работа, те могат да го потърсят по съдебен ред.
Давностният срок е 3-годишен, считано от датата, когато е трябвало да се извърши плащането.
№ 94-В-37 от 03.08.1994 г.
Размерът на допълнителното месечно трудово възнаграждение за продължителна работа се определя въз основа на представените документи за трудов стаж от работника или служителя, съгласно ал. 5 на чл. З от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения (обн., ДВ, бр. 67 от 1993 г.; изм. и доп., бр. 1 от 1994 г.).
Времето, зачетено за продължителна работа въз основа на представените документи от работника или служителя се отразява върху размера на допълнителното му трудово възнаграждение от или след датата на представянето им по реда, установен с колективния трудов договор и/или вътрешната нормативна уредба. Няма правно основание това да се приложи и за минало време, т.е. с обратна сила, още повече, че се отнася за “месечно” допълнително трудово възнаграждение.
№ 26-00-122 от 01.04.1996 г.
Трудовият стаж по Кодекса на труда се зачита за продължителна работа при определяне размера на допълнителното трудово възнаграждение съгласно чл. З, ал. 2, т. 1 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения.
Трудовата книжка служи за установяване на трудовия стаж по Кодекса на труда, когато съответните вписвания са извършени по реда, установен в чл. 6, ал. 1 от Наредбата за трудовата книжка и трудовия стаж. Изключение се допуска само за редовните вписвания за трудов стаж, придобит до 1 юли 1960 г., независимо че не са оформени по този ред.
№ 26-00-178 от 06.05.1996 г.
Допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа се заплаща в процент върху основното трудово възнаграждение по трудовия договор за действително отработено време съгласно чл. З, ал. 1 и 6 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения.
Р
едът и условията за получаване, както и по-високите размери на допълнителните трудови възнаграждения (от съответните минимални размери) се определят с колективния трудов договор и/или с вътрешен акт (правила за работната заплата или за вътрешния трудов ред и др.). Няма пречка да се предвиди и намаляване на размерите, но до рамките на минималните размери при стриктно определени условия и критерии, когато работникът или служителят не изпълнява задълженията по трудовото правоотношение и възложената работа.
№ 92-00-386 от 26.11.1994 г.
Допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа се заплаща в процент върху основното трудово възнаграждение за действително отработеното време от работника или служителя съгласно чл. 3, ал. 1 и 6 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения (обн., ДВ, бр. 67 от 1993 г.; изм. и доп., бр. 1 и 63 от 1994 г.) в рамките на съответната месечна продължителност на работното време само по основното трудово правоотношение.
Размерът на допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа не зависи от размера на заработеното възнаграждение по трудови норми и разценки.
№ 94-И-30 от 27.11.1997 г.
Съгласно чл. 161, ал. 1 от Кодекса на труда на работника или служителя може да се разрешава платен или неплатен служебен или творчески отпуск до 1 година за изпълнение на важни задачи с обществено значение или на творчески задачи при условия и по ред, установени от Министерския съвет, в колективен трудов договор или в споразумение между страните по трудовото правоотношение.
Неплатен отпуск независимо от вида му се зачита за трудов стаж, само ако това е предвидено в Кодекса на труда или в друг нормативен акт.
№ 94-А-14 от 09.03.1999 г.
Съгласно разпоредбата на чл. 35, ал. 1 от Правилника за приложение на Закона за пенсиите при наличие на трудов стаж от различни категории труд, пенсията се отпуска по условията на по-благоприятната категория, ако лицето има най-малко две трети от изискуемия се за тази категория трудов стаж. След като се определи категорията, по която следва да се отпусне пенсията, трудовият стаж се превръща към тази категория, като три години трудов стаж от I категория се зачитат за 4 години от II категория и за 5 години от III категория и обратно - чл. 35, ал. 2 ППЗП.
Това превръщане се допуска само при определяне правото на пенсия от съответната категория труд, при която се пенсионира лицето.
Ако след като се пенсионира лицето работи по трудово правоотношение, тогава същият трудов стаж, който е “ползван за пенсия”, и който работодателят трябва да признава за правото на платен годишен отпуск, правото на допълнително трудово възнаграждение за продължителна работа (клас) и други права по Кодекса на труда, не се превръща, а се зачита ден за ден, месец за месец, година за година.
Това има предвид разпоредбата на чл. 355, ал. 5 от КТ, която установява, че по Кодекса на труда за трудов стаж не се признава времето в повече от действително изслуженото по трудово правоотношение, което се признава за пенсия, както и времето в повече при превръщане на труда от една категория в друга при пенсиониране на работника или служителя.
№ 08-00-22 от 14.04.1999 г.
Общинските съветници не са в трудови правоотношения с общинската администрация, в която са избрани. Ако възникнат такива правоотношения, то съгласно чл. 30, ал. З, т. 4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация правомощията на общинския съветник се прекратяват предсрочно.
С § 1, т. 2 от Закона за облагане доходите на физическите лица доходите от изборни длъжности се приравняват към тези от трудови правоотношения, като това се прави само за целите на данъчното облагане.
Доколкото друго не е уговорено с Правилника за организацията и дейността на общинския съвет и общинската администрация (приет на основание чл. 21, ал. З от ЗМСМА), на общинските съветници, които не са в трудови правоотношения с работодател, не следва да им бъде изплащано допълнително възнаграждение за продължителна работа.
№ 13-00-2 от 08.06.1999 г.
Съгласно разпоредбата на чл. З, ал. 1, т. 2 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения за продължителна работа се зачита и времето, което е признато за трудов стаж на земеделските стопани - кооператори по Закона за пенсиите.
В разпоредбата на чл. 76, буква “ж” от Правилника за прилагане на Закона за пенсиите за трудов стаж се зачита членството в ТКЗС през периода от 9 септември 1944 г. до 1.01.1957 г., през който лицата са работили в ТКЗС или са били на разположение на същото не по-малко от 8 месеца в една календарна година. Този трудов стаж се удостоверява с удостоверение, издадено от съответната селскостопанска организация, към която е членувало лицето.
Следователно щом този трудов стаж се зачита по Закона за пенсиите, той се зачита и за продължителна работа по реда на чл. 3, ал. 1, т. 2 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения.
№ 94-К-78 от 01.08.2000 г.
Договорът за управление не е трудов договор и спрямо него не намира приложение трудовото законодателство.
Ако в договора за управление има клауза, която предвижда заплащането на определена сума за продължителна работа към възнаграждението, тя трябва да бъде изплащана по договорения ред.
Разпоредбата на чл. 111, буква “а” от Закона за задълженията и договорите регламентира давностния срок за погасяване на вземанията за възнаграждение за труд, който е тригодишен.
Претенциите си конкретното лице може да защити по реда, уговорен в договора за управление, а ако не е уговорен такъв - по реда на общото исково производство.
№ 26-00-315 от 24.08.2000 г.
Съгласно чл. З, ал. 5 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения размерът на допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа се определя въз основа на представените документи за трудов стаж от работника или служителя.
При постъпването си на работа по трудово правоотношение, работникът или служителят е длъжен да представи всички документи, които установяват времето, което се зачита за продължителна работа по реда на чл. З, ал. 2 от посочената наредба. Такива документи са: трудова книжка, осигурителна книжка, служебна книжка, образец 30, военна книжка, диплом за завършено висше или средно военно училище или друг документ, с който лицето удостоверява наличието на продължителна работа за установяване на правото му и размера на допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа (клас).
Когато работникът или служителят представи документите след това, правото на по-голям размер на допълнително трудово възнаграждение за продължителна работа възниква от първо число на месеца, следващ месеца, в който са представени съответните документи.
В този смисъл е изразено становище от МТСП още през 1994 г. с писмо № 94-3-5 от 31.05.1994 г., отпечатано в ИБТ, бр. 6 от 1994 г.
№ 94-М-280 от 20.12.2000 г.
Съгласно чл. 354, т. 7 от Кодекса на труда времето, през което работникът или служителят е останал без работа и е получавал обезщетения за безработица или е бил включен в школи и курсове за преквалификация, се признава за трудов стаж. Тази разпоредба влиза в сила от 9 януари 1996 г. От тази дата се признава за трудов стаж и времето, през което работниците и служителите са получавали парични обезщетения по ПМС № 57 от 1989 г. като регистрирани преди 9.01.1996 г. в бюрата по труда.
Съгласно чл. 3, ал. 2, т. 1 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения (НДДТВ) времето, през което работниците и служителите са получавали парични обезщетения за безработица по ПМС № 57 от 1989 г., преди 9.01.1996 г., следва да се зачита за продължителна работа и за това време да им се заплаща допълнително месечно възнаграждение в процент върху основното възнаграждение, определено с индивидуалния трудов договор.
Размерът на допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа се определя въз основа на представените документи за трудов стаж от работника или служителя. В конкретния случай това е трудовата книжка, надлежно оформена от бюрото по труда, която лицето е представило при постъпването си на работа. Увеличаването на размера впоследствие се извършва служебно при навършване на съответния трудов стаж и се урежда с допълнително трудово споразумение (чл. З, ал. 5 НДДТВ).
№ 94-К-123 от 22.06.2001 г.
Точка 1 на чл. 79 от Правилника за прилагане на Закона за пенсиите, съгласно която времето, прекарано в следване в Академията за обществени науки и социално управление, се зачита за трудов стаж е заличена с изменение на разпоредбата на чл. 79а (обн., ДВ, бр. 40 от 1991 г.). Времето, прекарано в следване в АОНСУ (ако лицето е редовно обучение), не следва да се зачита за осигурителен стаж и за продължителна работа за получаване на допълнително месечно възнаграждение в процент върху основното възнаграждение.
23.28. № 26-00-191 от 30.07.2001 г. (ИБТ, бр. 9 от 2001 г.)
Когато работник или служител през времето на ползване на неплатен отпуск по чл. 160, ал. 1 от КТ сключи трудов договор с друг работодател на пълно работно време, се счита, че това е особен вид трудов договор при външно съвместителство.
Тъй като същият работник или служител не получава трудово възнаграждение на основното си работно място, той не получава и допълнителни възнаграждения. Ето защо считаме, че няма пречка да получава допълнително трудово възнаграждение за продължителна работа (клас) върху трудовото възнаграждение по втория трудов договор.
№ 12/222 от 30.04.2002 г.
Според чл. 79 от Правилника за прилагане на Закона за пенсиите се зачиташе за трудов стаж времето, през което изпратените от предприятия, учреждения или организации лица са следвали в политически, профсъюзни, културно-просветни, кооперативни и други курсове и школи, както и на изпратените на специализация. Това време се признаваше само за пенсия. В ДВ, бр. 40 от 1991 г. този текст бе изменен. От тази дата това време не се признава за трудов стаж за пенсия.
Времето на обучение във висши профсъюзни школи не се признава за продължителна работа по Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения. Това е така, тъй като в чл. 3, ал. 2 от наредбата изрично са посочени периодите, които се признават за продължителна работа. В т. 1 е установено, че за продължителна работа се признава и трудовият стаж, придобит по Кодекса на труда. Времето, прекарано в обучение в профсъюзни школи, не се признава за трудов стаж по КТ.
№ 94-ХХ-104 от 26.08.2002 г.
По силата на чл. 7, т. 1 от Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица (ЗПГРРЛ), обн. ДВ, бр. 50 от 1991 г., в сила от 29.06.1991 г., за трудов стаж се признава времето, през което:
- осъдени по наказателни дела (с изключение на осъдените от Народния съд 1944 - 1945 г. или задържани в поделенията на МВР) са били в затвора, трудово-възпитателни общежития, лагери и други подобни места за задържане;
- лицата са били въдворени в ТВО, лагери и други подобни места за задържане.
На основание ПМС № 39/1992 г. (обн, ДВ, бр. 62 от 1992 г.) това време се зачита като трудов стаж от първа категория при пенсиониране, считано от влизане в сила на ЗПГРРЛ, 29.06.1991 г.
№ 38/44 от 30.08.2002 г.
Съгласно чл. 10 от Кодекса на труда неговите разпоредби се прилагат за всички трудови правоотношения с български и смесени предприятия в страната, както и за трудови правоотношения на български граждани с чужди предприятия в страната или с български предприятия в чужбина, доколкото не е предвидено друго в закона или в международен договор, по който страна е Република България.
Разпоредбата на § 1 от Допълнителните разпоредби на Кодекса на труда регламентира, че по силата на този кодекс “работодател” е всяко физическо лице или негово поделение, както и всяко друго оторизирано и икономически обособено образувание (предприятие, учреждение, организация, кооперация, стопанство, заведение, домакинство, дружество и други подобни), което самостоятелно наема работници или служители по трудово правоотношение.
По горните причини работодател - търговски представител на чуждестранно юридическо лице, следва да издава на своите работници и служители по трудов договор трудова книжка, в която се отразява трудовия им стаж.
№ 94-ИИ-384 от 02.09.2002 г.
Право на допълнително месечно трудово възнаграждение за продължителна работа (клас) има всяко лице, което работи по трудово правоотношение, като е без значение дали то е придобило и упражнило правото си на пенсия за осигурителен стаж и възраст - чл. 1, ал. 1 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения. Съгласно чл. З, ал. 5 от наредбата размерът на допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа се определя въз основа на представените документи за трудов стаж от работника или служителя. Увеличаването на размера впоследствие се извършва служебно, при навършване на съответния трудов стаж и се урежда с допълнително трудово споразумение.
По горните причини за лице, което е упражнило правото си на пенсия за осигурителен стаж и възраст и работи по трудово правоотношение (работещ пенсионер), трудовият му стаж, придобит до и след пенсионирането, на общо основание се зачита за заплащане на допълнително трудово възнаграждение за продължителна работа (клас).
№ 94-ВВ-468 от 16.10.2002 г.
Трудов стаж по смисъла на Кодекса на труда е времето, през което работникът или служителят е работил по трудово правоотношение, доколкото друго не е предвидено в този кодекс, или в друг закон, както и времето, през което лицето е работило като държавен служител - чл. 351 от Кодекса на труда.
Разпоредбата на чл. 352, т. 2 от КТ предвижда, че за трудов стаж се признава и времето по трудово правоотношение, през което работникът или служителят не е работил, тъй като е ползвал платени отпуски независимо от тяхното основание и начина на заплащането им.
Цитираната разпоредба се отнася за времето на ползвания платен годишен отпуск (дните когато е ползван), а не за неизползвания размер от полагаемия се платен годишен отпуск, с който се обезщетява при уволнение работникът или служителят съгласно чл. 224, ал. 1 от КТ и не се зачита за трудов стаж.
Работодателят е прав, че дните, за които работникът или служителят е получил обезщетение за неизползван отпуск не се зачитат за трудов стаж и не се вписват в трудовата книжка.
№ 945-АА/444 от 22.10.2002 г.
Съгласно § 9, ал. 2 от Кодекса за задължително обществено осигуряване (КЗОО) за осигурителен стаж при пенсиониране се зачита времето на обучение на лицата, завършили висше или полувисше образование, ако до 2005 г. те внесат за своя сметка осигурителни вноски, изчислени върху минималната работна заплата към датата на внасянето на вноските. Осигурителният стаж се зачита за времето, за което са внесени вноските, но за не повече от срока на обучението, предвиден по учебния план за завършената специалност. Осигурителните вноски са в размера, определен за фонд “Пенсии”.
Следователно този стаж е осигурителен и се ползва само при пенсиониране. Това не е трудов стаж по смисъла на Кодекса на труда.
№ 94.ЕЕ/78 от 10.02.2003 г.
Съгласно чл. 355, ал. 2 от Кодекса на труда за 1 ден трудов стаж се признава времето, през което работникът или служителят е работил най-малко половината от законоустановеното за него работно време за деня по едно или няколко трудови правоотношения. На базата на така признатия трудов стаж се определя правото на пълен размер на платения годишен отпуск и клас прослужено време за работещите на 4-часов работен ден.
С изменението на чл. 9, ал. 1, т. 1 от Кодекса за задължително обществено осигуряване (обн., ДВ, бр. 1 от 2002 г.) се регламентира, че когато лицето е работило при непълно работно време, осигурителният стаж, необходим за пенсия, се зачита пропорционално на законоустановеното работно време, ако са внесени или дължими осигурителните вноски върху полученото възнаграждение.
Минималният осигурителен доход за лицата, работили при непълно работно време, също се определя пропорционално на законоустановеното работно време.
Тъй като основен принцип в общественото осигуряване е осигурителните плащания да се обвързват с продължителността на участието в осигуряването, естествено е при непълно работно време осигурителният стаж да се зачете в размер, пропорционален на законоустановеното работно време.
№ 94.33/14 от 14.02.2003 г.
Съгласно чл. 1, ал. 1 от Наредбата за обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица и българските граждани на работа в чужбина, лицето е могло, ако отговаря на изискванията, да се осигурява като земеделски производител. Осигуряването става като се регистрира чрез подаване на декларация по утвърден от управителя на Националния осигурителен институт (НОИ) образец в териториалното поделение на НОИ в 7-дневен срок от започването на трудовата дейност.
В случай че лицето не се е осигурявало, или не е работило по трудово правоотношение, за периода след като е било освободено от земеделската кооперация, няма основание да му бъде зачитан трудов или осигурителен стаж.
Ако за в бъдеще същото лице желае да се осигурява като земеделски производител, следва да се обърне за подробна информация към съответното Районно управление “Социално осигуряване”.
№ 94.ЛЛ/113 от 05.06.2003 г.
Съгласно чл. 69, ал. 1 от Наредбата за трудовоправното положение на задграничните служители, приета с ПМС № 60 от 1980 г. на неработещата в чужбина съпруга на задграничен служител половината от времето, през което нейният съпруг е бил на задгранична работа, се признава за трудов стаж III категория, без внасяне на осигурителни вноски.
Трудовият стаж се установява с удостоверение, издадено от съответното ведомство, в чиято система е задграничното представителство.
№ 94.ЙЙ/124 от 21.07.2003 г.
Изчисляването на полагащия се платен годишен отпуск по договор за допълнителен труд по чл. 110 от Кодекса на труда става по общия ред като се има предвид разпоредбата на чл. 23, ал. 2 от Наредбата за работното време, почивките и отпуските, съгласно която работникът и служителят, който работи през част от законоустановеното работно време, има право на платен годишен отпуск пропорционално на времето, което му се признава за трудов стаж.
Тъй като в посочения случай, допълнителният трудов договор е за 4 часа, на базата на признатия трудов стаж по реда на чл. 355 от Кодекса на труда и чл. 9 от Наредбата за трудовата книжка и трудовия стаж се определя правото на пълен размер на платения годишен отпуск. Следва да се има предвид обаче, че този отпуск не е “допълнителен” и не се добавя към платения годишен отпуск по основното трудово правоотношение.
Поради това е желателно в тези случаи работникът или служителят да ползва платения си годишен отпуск по двете трудови правоотношения едновременно, тъй като в противен случай, ако лицето ползва отпуска си по основното трудово правоотношение, ще се налага да се явява на работа по договора за допълнителен труд и обратно.
Съгласно чл. З, ал. 6 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения, допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа (клас) се заплаща за действително отработено време в рамките на съответната месечна продължителност на работното време само по основното трудово правоотношение, а при непълно работно време - по всеки отделен трудов договор до допълването им до съответната месечна продължителност на работното време.
Във връзка с тези нормативни разпоредби класове се плащат само по основното трудово правоотношение. В случай че работата по него е на непълно работно време, класове се дължат и по допълнителния договор - до допълване на месечната продължителност на работното време.
Ако по основния договор работата е 8 часа дневно (какъвто е посоченият случай), за допълнителната работа не се получават класове.
№ 67/88 от 24.10.2003 г.
Съгласно чл. 3, ал. 6 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения, допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа (клас) се заплаща за действително отработено време в рамките на съответната месечна продължителност на работното време само по основното трудово правоотношение, а при непълно работно време - по всеки отделен трудов договор до допълването им до съответната месечна продължителност на работното време.
Когато работник или служител работи по договор за допълнителен труд при друг работодател по чл. 111 от Кодекса на труда, той има право на платен годишен отпуск и по този договор. Изчисляването на полагащия се платен годишен отпуск по договора за допълнителен труд става по общия ред съгласно чл. 23, ал. 2 от Наредбата за работното време, почивките и отпуските, като времето, което се признава за трудов стаж се изчислява и набира по часове, дни и месеци.
В тези случаи няма пречка да се ползва едновременно отпуск и по двете трудови правоотношения. Ако размерът на платения годишен отпуск по основното трудово правоотношение е по-голям от този по трудовия договор за допълнителен труд, разликата може да се допълни с неплатен отпуск по чл. 160 от КТ.
Съгласно чл. 40, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване осигурените за всички осигурени социални рискове лица имат право на парично обезщетение вместо трудово възнаграждение за времето на отпуск поради временна неработоспособност, ако имат най-малко 6 месеца осигурителен стаж, независимо дали работят при един или повече работодатели.
В тази връзка съгласно разпоредбата на чл. 46, ал. 1 от Наредбата за експертизата на работоспособността е предвидено, че по искане на лицата, които са осигурени за всички осигурени социални рискове и работят при повече от един работодател, се издава повече от един екземпляр болничен лист за представяне пред всеки от работодателите.
№ 94 НН/170 от 26.05.2004 г. (ИБТ, бр. 7 от 2004 г.)
В чл. 3, ал. 2, т. 1 от Наредбата за допълнителните и другите трудови възнаграждения е предвидено, че за продължителна работа за заплащане на допълнително месечно възнаграждение в процент върху основното трудово възнаграждение се зачита времето, което се признава за трудов стаж по Кодекса на труда.
Съгласно чл. 3, ал. 3 от НДТВ, минималният размер на допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа не може да бъде по-малък от 0,6 на сто за всяка година трудов стаж от времето, зачитано по предходната алинея. Правото за получаване на това възнаграждение възниква при трудов стаж, не по-малък от три години.
За да получава посоченото по-горе допълнително трудово възнаграждение за продължителна работа е необходимо работникът или служителят да има общо три години трудов стаж, независимо по колко трудови правоотношения същият е придобит. Разпоредбата на ал. 3 на чл. 3 от НДТВ не изисква три години трудов стаж при всеки нов работодател.
За изплащането на допълнително трудово възнаграждение за продължителна работа е без значение обстоятелството, че лицето е работещ пенсионер.
Размерът на допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа се определя въз основа на представените документи за трудов стаж от работника или служителя. Увеличаването на размера впоследствие се извършва служебно при навършване на съответния трудов стаж и се урежда с допълнително трудово споразумение - ал. 5 на чл. З от НДТВ.
От горната разпоредба следва, че работодателят има задължение да заплаща допълнително месечно възнаграждение за продължителна работа след представяне на необходимите документи от работника или служителя. Ако не е изплащал възнаграждението по своя вина, работодателят следва да го изплати на лицето от момента, когато същото е дължимо.
Трудовоправен спор във връзка с неизплатено трудово възнаграждение, в т.ч. и на допълнително трудово възнаграждение за продължителна работа, се решава по съдебен ред в тригодишен давностен срок.
№ 94 33/153 от 17.11.2003 г.
Съгласно чл. З, ал. 2, т. 1 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения, приета с ПМС № 133 от 1993 г., за продължителна работа се зачита времето, което се признава за трудов стаж по Кодекса на труда.
От запитването е видно, че след пенсионирането си през 2000 г. служителката е продължила да работи по трудов договор.
С оглед цитираната по-горе разпоредба, работодателят следва да изплаща на служителката допълнително трудово възнаграждение за продължителна работа, независимо от това че същата е пенсионер.
В ал. 3 на чл. 3 от НДТВ е предвидено, че минималният размер на допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа не може да бъде по-малък от 0,6 на сто за всяка година трудов стаж от времето, зачитано по предходната алинея. Правото за получаване на това възнаграждение възниква при трудов стаж, не по-малък от три години.
№ 26/314 от 23.08.2004 г.
Размерът на допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа се определя въз основа на представените документи за трудов стаж от работника или служителя (чл. 3, ал. 5 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения).
При представяне на необходимите документи за доказване на периода от време, който се зачита за продължителна работа, допълнителното трудово възнаграждение се начислява за месеца, следващ месеца, в който са представени документите. Ето защо няма основание да се начислява допълнително трудово възнаграждение за продължителна работа за минало време, дори работникът или служителят да е имал право на такъв вид възнаграждение.
Единственото изключение от този принцип е, когато работникът или служителят е представил необходимите документи, но по вина на работодателя допълнително възнаграждение не е начислено.
№ 9411/69 от 28.04.2005 г.
От запитването става ясно, че служителката работи като учител по основен трудов договор. Видно е, че на 09.09.2004 г. същата е сключила трудов договор за допълнителен труд по чл. 111 от КТ за пълна трудова заетост с друго училище - до 31.08.2005 г. с устна уговорка през този период да работи в училището, в което е на основен трудов договор и да ползва платения си годишен отпуск, след което да излезе в неплатен отпуск.
Платеният годишен отпуск се разрешава на работника или служителя с писмено разрешение на работодателя - чл. 173, ал. 1 от КТ.
За времето на платения годишен отпуск работодателят заплаща на работника или служителя възнаграждение, което се изчислява от полученото среднодневно брутно трудово възнаграждение за последния календарен месец, предхождащ ползването на отпуска, през който работникът или служителят е отработил най-малко 10 работни дни - чл. 177 от КТ.
В § 1 от допълнителните, преходните и заключителните разпоредби на Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения е предвидено, че в брутното трудово възнаграждение за определяне възнаграждението за платен годишен отпуск по чл. 177 се включва и допълнителното месечно възнаграждение за продължителна работа.
Съгласно чл. 3, ал. 6 от Наредбата за допълнителните и други трудови възнаграждения допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа се заплаща за действително отработено време в рамките на съответната месечна продължителност на работното време само по основното трудово правоотношение, а при непълно работно време - по всеки отделен трудов договор до допълването им до съответната месечна продължителност на работното време.
С оглед разпоредбата на чл. 177 от КТ и § 1 от допълнителните, преходните и заключителните разпоредби на НДТВ, допълнително трудово възнаграждение за продължителна работа за времето на ползване на платения годишен отпуск се изплаща в пълен размер по основното трудово правоотношение, поради което лицето няма право на такова по договора по чл. 111 от КТ.
В случаите, когато работникът или служителят се намира в неплатен отпуск по основното трудово правоотношение и полага труд само по трудов договор за допълнителен труд, допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа по договора по чл. 111 от КТ се изплаща в пълен размер.
№ 94НН/195 от 28.07.2005 г.
Съгласно разпоредбата на чл. 244, т. 2 от Кодекса на труда (КТ), Министерският съвет (МС) определя видовете и минималните размери на допълнителните трудови възнаграждения. Такива допълнителни възнаграждения са предвидени за продължителна работа (трудов стаж), или т.н. клас в приетата с ПМС 133/1993 г. Наредба за допълнителните и други трудови възнаграждения (НДДТВ).
Определените от МС по вид и размер допълнителни възнаграждения се дължат от всички работодатели, когато работникът или служителят попада в категорията на лицата, имащи право на съответното възнаграждение.
Според чл. 3, ал. 1 на НДДТВ за продължителна работа на работниците и служителите се заплаща допълнително месечно възнаграждение в процент върху основното трудово възнаграждение, определено с индивидуалния трудов договор. За продължителна работа по наредбата се зачита времето, което се признава за трудов стаж по Кодекса на труда; времето, което е признато за трудов стаж по отменения Закон за пенсиониране на земеделските стопани-кооператори, както и трудовият стаж, придобит от тях, признат по Закона за пенсиите; времето, през което лицата са задължително осигурени по силата на нормативен акт за всички осигурителни случаи, включително и когато са се осигурявали, за всички осигурителни случаи, без трудова злополука и професионално заболяване; времето, през което лицата са заемали щатна длъжност в системата на Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи и другите военизирани ведомства и организации, както и времето, прекарано в редовна военна служба и в Строителните войски.
Според чл. 81 от отменения Правилник за прилагане на Закона за пенсиите, при завършилите военно училище лица, за трудов стаж се признава само срокът на наборната служба за съответния род войски, съгласно действащото законодателство.
Според писмо № 91-00-32 от 25.03.1996 г. на Министерството на труда и социалната политика, на обучавалите се във военни училища, които работят по трудово правоотношение, считано от 28.02.1996 г. част от времето на обучение след навършване на пълнолетие до размера на редовната военна служба, следва да се зачита за продължителна работа по реда чл. З, ал. 2, т. 4 от НДДТВ.
Зачетената за трудов стаж част от времето, прекарано в обучение, не може да бъде с продължителност, по-голяма от продължителността на редовната (наборна) военна служба към датата на отслужване на същата в съответния род войски, съгласно действащото законодателство. Времето на обучение, зачетено за наборна военна служба, се установява с диплома за завършено образование или документ, издаден от Централния военен архив, които се представят на органа, който зачита трудов стаж, за определяне правото на допълнително трудово възнаграждение за продължителна работа (клас).
Според чл. 3, ал. 5, изр. 1 от НДДТВ, размерът на допълнителното трудово възнаграждение за продължителна работа се определя въз основа на представените от работника или служителя документи за трудов стаж. Следователно работодателят има задължение да заплаща това възнаграждение след представянето на необходимите документи, а не и за минало време. Увеличаването на размера впоследствие се извършва служебно при навършване на съответния трудов стаж и се урежда с допълнително споразумение.
|